Recensioner u

Foto Olena Tokar

"Och den förträffliga Karin Lovelius fann i Die Amme sitt livs roll. Även i de mest krävande passagerna fömådde hon att med sin fylliga mezzo fylla den tonalt sönderivna musik som den djävulusiska Amman har att sjunga".
Der neue Merker November 2014

"Karin Lovelius övertygar i rollen som Klytämnestra genom sina vokala dramatiska utrott och klagande tonfall efter ännu en mardröm och med sin mörka mezzosopran utgör hon en grandios kontrast till de två sopranerna."
Opernnetz.de Januari 2014

"Sällan har en Wotan i så klara ordalag fått veta av sin fru vad som gäller. Karin Lovelius som Fricka fyllde rollen med sin klara och stora mezzo med klar diktion och en blommande varm timbre."
Das Rheingold Oper Leipzig
Opernglas 6/13

"Karin Lovelius stunning vocals as Fricka. "
Opera Today 2016

                                                                   Klytämnestra in Elektra ( Eva Johansson) Oper Leipzig 2014. Foto Tom Schulze


"Karin Lovelius sjunger Magdalena med flexibel röst och agerar med stor spelglädje"
Rigoletto, Oper Leipzig 2012
Opernglas

"I denna produktion sjunger den fantastiska Karin Lovelius den iskalla änkan Begbick med stor röst."
Mahagonny, Oper Leipzig 2011
Leipziger Volkszeitung

" Framförallt damerna gjorde stort intryck och i synnerhet då Karin Lovelius som spelade den självmedvetna och skrupellösa Begbick med stor trovärdighet. Vokalt var hon lika övertygande."
Mahagonny, Oper Leipzig 2011
Klassik.com

"Det går inte att värja sig mot verket som i Karin Lovelius storslagna klagosång vid sonens grav".
Deutsches Miserere, Oper Leipzig 2011
Leipziger Volkzeitung, Peter Korfmacher

" Altsolot i sista versen sjöngs av Karin Lovelius med en mörk drömmande och starkt berörande röst. Det djupt mänskliga i Elgars musik kom här till sin rätt."
Elgars The Musicmakers, Oper Leipzig
classic.com, Midou Grossmann


"De allra starkaste ögonblicken i föreställningen tillhör de två kvinnorna. Karin Lovelius farmor med sin fint flödande och innerliga mezzo som ensam tycks bära upp tanken på en gränslös omsorg och kärlek innan även hon ger upp"
2009/Konsuln Folkoperan
DagensNyheter, Martin Nyström

 "Genom de tre vokalt mycket bra Rhendöttrarnas sista parodiska scen visar Holm och Johansson i vilken riktning dramat går, mot Brünnhildes och Wotans stora slutscen. "
Der Neue Merker Ragnarrök 15e sep 2007

  "De välkända melodierna ur Bizets "Carmen", efter paus, var musik som låg bra till för Karin Lovelius mezzo. Hon lyckades förena det loja och lättsamma med mörk passion, den spänning som utmärker Carmen-gestalten. Rösten nådde fram kraftfullt även i det låga registret. En imponerande, karaktärsstark tolkning."
Corren september 2006